15 Temmuz darbe girişimi sonrasında FETÖ/PDY mensuplarının kamu görevinden uzaklaştırılması sürecinde Milli Eğitim Bakanlığı tarafından kurulan komisyon çalışmaları sonucunda 672 sayılı KHK ile kamu görevinden çıkarılma işlemleri gerçekleştirilmiştir. Haklarında açığa alma/görevden uzaklaştırma tedbiri uygulanmasına rağmen kamu görevinden çıkarılmayan bir kısım eğitim çalışanı da halen açıkta olup bunların büyük kısmı hakkında hâlihazırda herhangi bir inceleme ve/veya soruşturma yapılmamıştır.
Bakanlığın yaptığı bu çalışmaların yanında valiliklerde kurulan komisyonlar marifetiyle de açığa alma/görevden uzaklaştırma işlemleri yürütülmüş, ancak bu işlemlerin ve belirlenen kıstasların birbirinden çok farklı uygulamalar olduğu, iller arasında bir uygulama birliğinin bulunmadığı gözlemlenmiştir. Hatta açığa alınma işlemi gerçekleştirilmemiş kamu çalışanları için bile bir takım idari tedbirlerin yürütüldüğü belirlenmiştir.
Gelinen noktada, 672 sayılı KHK ile 28 binin üzerinde öğretmenin görevine son verilmiş, diğer taraftan 10 binin üzerinde öğretmen FETÖ/PDY ile mücadele çerçevesinde açığa alınmış/görevden uzaklaştırılmıştır.
Bu durum beraberinde büyük bir öğretmen açığı/eksik istihdam ortaya çıkarmıştır. Kamu görevinden çıkarma ve açığa alma işlemlerinin eğitim-öğretim yılı başlangıcı öncesinde gerçekleştirilmesinin, söz konusu işlemler nedeniyle eğitim hizmetlerinin yürütülmesinde doğan olumsuz sonuçların telafisi noktasında eğitim-öğretimi zora soktuğu açıktır.
Eğitim-öğretim hizmetlerinin aksamadan yürütülmesi için öğrencileri öğretmensiz bırakmayacak tedbirlerin ivedilikle alınması gerekmektedir.
Nitekim Millî Eğitim Bakanlığı’nca Tunceli ilinde çalışan ve haklarında görevden uzaklaştırma kararı verilen 504 öğretmen ve kamu çalışanından 419’u valilik açıklamasında yer aldığı haliyle ‘eğitim-öğretime verilen önem ve eğitim öğretimin aksatılmaması’ gerekçesiyle görevlerine iade edilmiştir. Bu hassasiyetin Türkiye genelindeki eğitim-öğretimin aksamaması için de gösterilmesi gereklidir.
Bu doğrultuda haklarında açığa alınma/görevden uzaklaştırma işlemi tesis edilen öğretmenlerden haklarında herhangi bir adli soruşturma/kovuşturma ve/veya idari soruşturma/inceleme yürütülmeyenlerin görevlerine iade edilmesi, masumların daha fazla mağdur edilmemesi, eğitimin verimliliği ve devamlılığı açısından elzemdi